Tuesday, February 15

tutorial cantikkan blog

haha..skarang dah byk bloggers yang berjinak2 untuk mengubah/design layout mereka sendiri..nice2x satu usaha yang bagus...bukan sekadar blogger yang menulis dan mengupdated blog..tpi mereka gak telah menjadi amatur designer...hee..belajar skit2 lama jadi bukit..jd post ini sedikit sebanyak akan membantu para bloggers
untuk mengubah sedikit demi sedikit blog mereka..
so..today aku akan ajar korang mcm mana nak ubah title kat sidebar korang tu?

tutorial ini akan mengajar kamu macam mana nak ubah title kat sidebar yang dulunya
sekadar text biasa digantikan ngan image yang anda design sediri..
tapi sebelum membuat title sidebar tu..kamu perlu tahu width sidebar kamu tu..so..untuk mendapatkan width sidebar kamu..tgk nie width sidebar aku..



#sidebar1 {
height:100%;
margin-top:50px;
text-align:left;
vertical-align:top;
width:183px;<-- width sidebar
float:right;


tu adalah size sidebar untuk blog aku...camna nak cari kat blog korang,
senang je mcm biasa buka dashboard pastu follow step nie
pergi ke Dashboard > Layout > Edit HTML > Tik pada Expand Widget Templates.
korang tekan kat keyboard tu CTRL+F..benda tu akan muncul kat bawah window tu..
mcm yang aku highlight merah kat bawah nie nie

korang taip #sidebar1 so dia akan automatik cari benda yg korang nak tu..haha..lepas tu..tgk width sidebar korang berapa..

next step..
kenapa aku mengelirukan kamu untuk mencari width sibebar tu.
sebab kalo width kamu tak sama mungkin kedudukan title sidebar tu tidak center ataupun mungkin akan hilang separuh...haha...


seperti yang korang lihat kat blog aku..semua title sidebar aku telah berubah dalam bentuk image yang aku buat sendiri..persoalannya mcam mana nak buat image tu..semua tu bergantung ngan kepakaran korang untuk mendesignnya..ok semua..dan saya syorkan gunalah Adobe Photoshop CS3 Extended ataupun kalo korang boleh cari Adobe Photoshop CS4 lagi masyuk..haha

khas untuk toturial ini aku wat satu sidebar..biasa2 jew..hehehe...
untuk membuatnya buka adobe photoshop yang korang ada..tak kisah lah CS3 ke..CS4 kew..pastu

kan tdi dah dpt width sidebar korang..korang isi berapa sidebar korang kat ruangan width tu..dan kat ruangan length tu lantak korang lah nak letak berapa..tapi yang terlalu panjang..ikut kesesuaian sidebar anda..and..nie title sidebar yang aku buat td..


pastikan background color title sidebar anda sama ngan background layout anda..ok..

dah siap title sidebar yang korang design tu...korang pergi ke Dashboard > Layout > Edit HTML > Tik pada Expand Widget Templates. Cari kod yang bermula dengan,




<h2 class="title"><data:title></data:title></h2>

No comments:

Post a Comment